Monday, October 6, 2008

Bercucul tradisi kita...






Sejak zaman berzaman BERCUCUL adalah seperti satu kemestian apa bila tibanya Hari Raya Aidilfitri, terutama bagi kita yang tinggal di kampung.
Meskipun lampu eletrik sekarang lazim digunakan sebagai cucul, dengan cahaya yang berwarna warni, tetapi sentuhan cucul-cucul tradisi yang menggunakan buluh, kelapa, tin atau bahan-bahan semulajadi yang lain masih juga diminati.

Tetapi dengan harga minyak tanah yang agak tinggi ketika ini, jumlah cucul yang dipasang agak berkurangan. Namun begitu ia tetap terus bergermelapan terutama pada Malam 7 Likur dan sehingga Hari Raya Ke-5, cucul masih tetap dipasang. Cuaca juga salah satu cabaran kepada 'pemilik-pemilik' cucul ini. Apa tidaknya, bila hujan turun maka dengan sepantasnya cucul harus di 'bangkit'...... heheheheheh.. ni yng best ni.. satu keluarga turut bekerjasama.

Bagi sesetengah kampung pula Pertandingan Bercucul turut dianjurkan sempena Aidilfitri ini. Hadiah bukan ukuran sebenarnya tetapi nilai-nilai positif yang ada didalamnya itulah yang amat penting, seperti Nilai-nilai Kerjasama antara peserta dan ikatan silaturahim yang dapat dipereratkan.

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

No comments: